Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Aspergerův syndrom - Aspergerův syndrom – příznaky

Aspergerův syndrom – příznaky

Je důležité si uvědomit, že člověk s poruchou Aspergerovým syndromem nemá obecné zpoždění v oblasti výuky jazyků, ve vývoji poznávacích schopností a adaptivního chování (jiného než v oblasti sociální interakce). To je v rozporu s typickými vývojovými projevy u autistických dětí, které vykazují výrazné schodky a deviace v těchto oblastech před třetím rokem života.

U jedince se projevují trvale zhoršené sociální interakce s ostatními, a to nedostatek očního kontaktu, výraz obličeje, neohrabané držení těla a gesta. Neschopnost rozvíjet přátelství s ostatními dětmi stejného věku. Nedostatek spontánnosti a sdílení radosti ze zájmů nebo úspěchů s jinými lidmi (například nedostatek představivosti). Neschopnost vyjádřit vhodné a odpovídající sociální nebo emocionální reakce, například když hovoří, nebo když si hraje s ostatními. Dítě při komunikaci vykazuje malou nebo žádnou reakci, pocity nebo empatii k druhému dítěti.

U těchto jedinců se opakují stejné vzorce chování, zájmy a aktivity, zaujetí nebo posedlost jedním nebo dvěma tématy, které se opakují s abnormální intenzitou. Zdánlivě nepružné dodržování určitých rituálů. Opakované manýry například s rukou nebo prsty, konkrétně házení jimi nebo kroucení, nebo jde o komplexní pohyby celého těla.

Dalším typickým projevem je trvalé zaujetí částmi předmětů. Soubor příznaků pak způsobuje jedinci významné společenské, pracovní nebo jiné důležité omezení v oblasti fungování lidské společnosti. Jiné obecné popisy raného vývoje jedinců s Aspergerovým syndromem obsahují určité projevy, které mohou být užitečné při identifikaci onemocnění. Tyto projevy zahrnují i fascinaci písmeny a čísly. Ve skutečnosti může být malé dítě schopno dekódovat slova s malým nebo žádným pochopením významu obsahu slova. Vytvoří si blízký vztah k rodinným příslušníkům, ale nevhodné vztahy a interakce s přáteli a ostatními. Dítě s Aspergerovým syndromem se například může pokusit navázat kontakt s ostatními dětmi prostřednictvím neustálého objímání nebo naopak tím, že na ně křičí.

Zdroj: Aspergerův syndrom
Zveřejněno: 4.2.2014



SiteMAP